PANDUAN MERAMAL 4D

Terdapat beberapa bahagian tertentu yang perlu kita tahu pada kad yang dibeli. Kad tersebut terbahagi kepada beberapa bahagian utama iaitu nombor siri cabutan, nombor taruhan, kod bar dan kod nombor siri.
Untuk membaca ramalan, bahagian yang paling penting ialah bahagian Kod Siri Nombor.
Nombor Siri Cabutan (contohnya 975/11)
Nombor Taruhan (nombor yang dibeli, contohnya 1234)
Kod Bar (terletak di bahagian paling kiri kad dan kod berbintik bintik ini dikenali sebagai Kod Binary)
Kod Siri Nombor (contohnya 18F4 2345 CF12 B978 yang juga dikenali sebagai Kod Hexadecimal)

Kod nombor siri ini pula terbahagi kepada 4 bahagian iaitu Kod 1, Kod 2, Kod 3 dan Kod 4. Contohnya :
18F4 (kod 1) 2345 (kod 2) FF12 (kod 3) 97F8 (kod 4)


FORMULA A

Menggunakan Kod 1 untuk ramalan. Ada 2 cara iaitu :

Cara Pertama.
Untuk mencari nombor ramalan, beli ‘lucky pick’ atau nombor pilihan sekurang kurangnya 10 kad. Hanya nombor pada Kod 1 dikumpulkan. Perlu diingat, Kod 1 yang mempunyai huruf C, D, E dan F sahaja yang perlu diambil kira (contohnya nombor pada Kod 1 ialah 18F4, menunjukkan 3 nombor sudah masuk iaitu 184). Untuk mendapat susunan nombor ke-4 pula, lihat perbezaan nombor yang dikumpulkan tadi. Sebagai contoh :-

Kad Pertama - 18F4
Kad Kedua - 1DD4
Kad Ketiga - 408F
Kad Keempat - 1FF3
Kad Kelima - 40D3
Kad Keenam - 1F83
Kad Ketujuh - 0F81
Kad Kelapan - 1F84
Kad Kesembilan - 081C
Kad Kesepuluh - 1D83

Daripada nombor di atas,  nombor 1, 8, 4, 3, 0 ditunjukkan (5 nombor). Bagaimana hendak memilih nombor? Awal tadi 3 nombor sudah ditunjukkan pada Kad Pertama, Kedua, Keempat, Keenam, Kelapan dan Kesepuluh. Setelah dipastikan, nombor 3 sesuai menjadi susunan nombor yang ke-4. Nombor penuh ialah 1843. Nombor 0 pada kebiasaannya hanya untuk mengelirukan dan kebarangkalian untuk dimasukkan ke susunan nombor ke-4 ialah 20% berbanding dengan nombor 3.

Untuk menentukan nombor kepala dan ekor,  pada kebiasaannya nombor susunan pertama pada Kod 1 menjadi susunan nombor ekor  manakala nombor susunan keempat menjadi susunan nombor kepala. Dari nombor yang diperolehi tadi, nombor yang dijangka akan keluar ialah 4831, 4381, 3841, 3481.

Cara Kedua
Jika anda menjumpai kod 1 yang mempunya huruf E kebarangkalian nombor selepas huruf E, 80%  pasti akan naik.

Contoh kod 1 : 3E51
nombor 51 pasti ada untuk nombor yang akan naik.
corak susunan nombor seperti ini kemungkinan besar adalah X51X

Bagaimana dengan nombor 3E iaitu nombor 3?
Jika ada huruf E nombor sebelumnya iaitu nombor 3 belum pasti akan keluar bersama sama dengan nombor 51 KECUALI  jika anda terjumpa kad yang digantung atau yang dibeli pada masa itu bertukar huruf tanpa menghilangkan nombor yang asal.
Contoh 3E51,terjumpa pulak kad lain kod 1 - 3C51,terjumpa lagi kad yang lain kod 1 - 3A51, jika terjumpa kod 1 tidak berubah seperti ini, 3 batang nombor 351 untuk peratus naik atas adalah tinggi (peringatan - kad mestilah dua hari atau sehari sebelum hari cabutan).

Bagaimana hendak susun nombor ini?

Contoh kod 1 : 3E51 atau 3A51 atau 3C51

3 (adalah nombor yang keempat atau yang terakhir) contoh: XXX3
5 (adalah nombor yang kedua) contoh X5XX
1 (adalah nombor yang ketiga) contoh XX1X

susunan nombor yang lurus ialah X513.

Jadi Mana Kepala nya atau Nombor Yang keempat yang menjadi kepala?
Perhatikan pada kad yang digantung atau yang dibeli pada hari sebelum draw, jika ada kad yang kod 1 hampir serupa dengan 3E51,
mungkin kad itu seperti ini,3A05 atau 1C05, jadi 0 itulah kepalanya, nombor akan menjadi 0513, atau jika inginkan kepastian, boleh susun satu lagi nombor menggunakan 1C05,
menjadi 3051, cara ini telah jimat modal dari membuat pusingan RM24.
Jika gagal jumpa nombor yang keempat?
Kebiasaannya nombor yang keempat akan dipaparkan pada kod 1 ataupun kod 2 pada keesokan harinya, jika esoknya terjumpa pada kod 1 - 3E05 atau di kod 2 - 053E atau 350E ATAU pada hari cabutan, dimana salah satu nombor telah ‘dihilangkan’

Contoh : 7E05 (nombor 3 dan 1 telah dihilangkan untuk mengelirukan)

Maknanya hanya nombor 05 iaitu nombor 0 (nombor yang tidak ditunjukkan pada hari pertama dan kedua)

Cara Ketiga.
Dibawah ini ada beberapa contoh kad yang menunjukkan kebarangkalian nombor berganda yang akan keluar pada hari cabutan ialah 90%. Sebagai contoh Kod 1 menunjukkan :

5EE5 - huruf berganda EE
5CC5 - huruf berganda CC
7EE5 - sama ada 77 atau 55 (berdasarkan kekerapan nombor yang paling banyak ditunjukkan)
5CE5 - kepala dan ekor ialah nombor 5
7EC5 - kepala nombor 5 dan ekor nombor 7.

Berdasarkan contoh 5 kad diatas, Kod 1 menunjukkan 2 nombor sahaja yang akan masuk iaitu 5 dan 7. Jelas sekali kekerapan nombor 5 ditunjukkan dan nombor 5 pastinya nombor berganda. 3D ialah 557.

Kedudukan susunan nombor yang boleh dibeli ialah :
5 5 X 7
Nombor-nombor yang lain sebagai nombor ‘X’ seperti berikut:-
0 1 2 3 4 6 8 9
Kenapa nombor 5 dan nombor 7 tidak diletakkan? Kad hanya meminta satu nombor berganda sahaja iaitu nombor 5 dan yang pastinya nombor 7 mustahil untuk menjadi nombor berganda.


FORMULA B

Meramal Kod 2 sama dengan cara ramalan Kod 1 tapi cara ini kurang berkesan kerana kebarangkalian untuk hampir tepat ialah 50% kerana di sesetengah kaunter atau kawasan selalunya Kod 2 ini banyak menggunakan abjad dan bukannya nombor. Ada 3 cara iaitu :

Cara Pertama.
Meramal Kod 2 untuk dapatkan 3D. Seperti biasa beli sekurang kurangnya 10 kad ‘lucky pick’. Dari 10 kad tadi, cari kekerapan nombor yang paling banyak ditunjukkan dan pastikan 3 nombor terakhir sahaja diambil pada Kod 2. Sebagai contoh, sekiranya Kod 2 menunjukkan :

Contoh 1 : kod 2 ialah D471
Contoh 2 : kod 2 ialah 6671

 Berdasarkan 2 contoh diatas, 3 nombor terakhir dari Kod 2 ialah 471, 671 ditunjukkan. Bagaimana hendak mencari kepala nombor? Nombor 4 atau 6 ialah kepala dan nombor 1 ialah ekor. Susunan tepat untuk kedudukan nombor yang ke-2 dan ke-3 tidak dapat dipastikan kerana nombor-nombor tersebut sentiasa keluar berpusing. Cara beli nombor tersebut ialah 47x1, 4x71, 67x1, 6x71.
Di mana nombor x? Selalunya memang tidak ditunjukkan pada Kod 2.
Untuk formula ini, modal yang banyak diperlukan dan hanya sesuai untuk mereka yang gemar bermain banyak nombor.

Cara Kedua.
Cara ini lebih kurang sama dengan cara pertama tetapi hanya mengambil dua nombor terakhir pada Kod 2 dan dua nombor pertama pada Kod 4. Sebagai contoh :

18F4 2345 CF12 97F8

Ditunjukkan dua nombor terakhir di Kod 2 ialah 45 dan dua nombor pertama di Kod 4 ialah 97. Nombor penuh ialah 4597. Bagaimana hendak tentukan kepala? Susunan nombor terakhir di Kod 2 iaitu 5 dan susunan nombor pertama di Kod 4 iaitu 9 maknanya kepala sama ada 5 ataupun 9. Untuk susunan yang tepat agak sukar dipastikan kerana Kod tersebut kerap ditunjukkan berpusing pusing. Cara beli ialah :

5497, 5947, 5479, 5749, 5794, 5974
9745, 9475, 9754, 9574, 9547, 9457.

Cara Ketiga.
Sebagai contoh, Kod 2 - CDAB iaitu menunjukkan huruf huruf sahaja tiada number diletakkan. Semua huruf boleh digunapakai dengan syarat tiada langsung nombor nombor lain bersebelahan. Kebarangkalian cara ini kemungkinan besar 3D ataupun 4D telah disahkan tetapi perlu disusun semula.


FORMULA C
Cara formula ini sesuai untuk mereka yang mahir membaca kod binary dah kod hexadecimal.  Terdapat penerangan di bahagian A dan B dipaparkan untuk rujukan.

BAHAGIAN A
Berdasarkan kod hexademical, terdapat 6 cara untuk pastikan nombor yang dibeli itu ‘masuk’, ‘berpusing’ ataupun ‘mati’. Nombor yang ditunjukkan di antara kod seperti yang tertera dibawah adalah merupakan nombor/huruf contoh untuk rujukan.

Cara Pertama (masuk)
X XXXA 2223 AXXX XXXX X
Nombor 2 ditunjukkan tiga kali di kod 2 pada kad pertama. Di kod 1 dgn kod 3 ditunjukkan A bertemu A. Jika beli kad kedua (beli nombor yang sama) menunjukkan nombor dan huruf yang sama berulang di kod tersebut, maknanya susunan nombor 4 angka yang dibeli itu adalah 100% lurus ataupun berpusing. (nombor 2 dgn huruf A seperti yang tertera adalah sebagai contoh, nombor nombor lain mahupun huruf-huruf yang tertera pada kod pun boleh di guna pakai)
Cara Kedua (masuk)
 X XXXX XXXX XXXX XXXX B,
‘B’ ditunjukkan pada kod binary (skala binary ialah 1011) . Jika beli kad kedua (beli nombor yang sama) menunjukkan huruf yang sama, maknanya number yang dibeli mempunyai 3D yang tetap. (hanya huruf B sahaja di guna pakai)
Cara Ketiga (berpusing)
X 1485 5586 XXXX XXXX X
Nombor 5 ditunjukkan tiga kali antara kod 1 dengan kod 2. Jika beli kad kedua (beli nombor yang sama) menunjukkan nombor yang sama berulang maknanya nombor yang dibeli  kemungkinan nombor penuh atau 3D tetapi susunan belum lurus atau berpusing dan perlu disusun semula. (nombor 5 seperti yang tertera adalah sebagai contoh, nombor nombor lain yang tertera pada kod pun boleh di guna pakai)
Cara Keempat (berpusing)

8 3E84 3A30 014E 5C30 E

Pada kad, bacaan 6 (skala binary ialah 0110) ditunjukkan pada kod binary tetapi bacaan ‘o’ ditunjukkan pada kod hexadecimal (0 ditunjukkan pada kod 3) . Jika beli kad kedua (beli nombor yang sama) menunjukkan nombor yang sama berulang iaitu ‘0’ pada kod hexadecimal dah bacaan 6 (skala binary) pada kod binary maknanya nombor yang dibeli  kemungkinan nombor penuh atau hanya 3D tetapi susunan belum lurus atau berpusing dan perlu disusun semula. (hanya nombor 0 sahaja di guna pakai)

Cara Kelima (mati)
X 148A 2528 3D8C XXXX X 
Satu nombor iaitu 8 ditunjukkan tiga kali di antara kod yang seterusnya (berdasarkan satu kad sahaja). Maknanya nombor yang dibeli tidak akan naik. (nombor 8 seperti yang tertera adalah sebagai contoh, nombor nombor lain yang tertera pada kod pun boleh di guna pakai)
Cara Keenam (mati)
X 1485 8585 3D8C XXXX X
Dua nombor yang sama iaitu 85 ditunjukkan tiga kali di antara kod yang seterusnya (berdasarkan satu kad sahaja). Maknanya nombor yang dibeli tidak akan naik. (nombor 85 seperti yang tertera adalah sebagai contoh, nombor nombor lain yang tertera pada kod pun boleh di guna pakai)

BAHAGIAN B
Cara ini berdasarkan kiraan titik pada kod binary. Kod binary mempunyai kiraan titik dari kiri ke kanan (melintang - 4 titik) dan kiraan titik dari atas ke bawah (menegak - 22 titik). Untuk menggunakan cara ini, kiraan bermula dari atas (titik menegak - barisan 5) ke bawah. (kiraan menegak). Titik menegak barisan pertama hingga keempat tidak termasuk dalam kiraan kerana titik titik tersebut adalah titik titik ‘hardisk’ untuk rujukan identiti kesahihan kad tersebut. Perlu diingat, kemungkinan kiraan cara ini sebenarnya bukan kiraan 4D lurus 100%. Oleh itu, 4D tersebut perlu disusun semula.
Kiraan Titik (mati)
1. Nombor di beli menunjukkan jumlah kiraan titik yang  berulang tiga kali atau empat kali untuk setiap kiraan menegak.  Contohnya : 10.11.10.10 atau  10.10.10.10.
2. Kiraan titik menegak  dengan jumlah kiraan 2 dengan 13.
3. Kiraan titik menegak dengan jumlah kiraan titik melebihi dari 15.

Kiraan Titik (masuk)
Jumlah kiraan titik menegak yang berlainan ditunjukkan untuk keempat empat barisan menegak. Contohnya : 10.12.13.8
Kiraan titik dengan jumlah kiraan sama (dua kali) pada mana mana bahagian barisan menegak. Contohnya : 10.12.9.12
Kiraan titik dengan jumlah kiraan 13 sahaja pada mana mana bahagian barisan menegak. Contohnya : 10.12.13.8 Dengan syarat jika beli kad kedua (nombor yang sama) ditunjukkan jumlah kiraan titik juga 13. (hanya jumlah kiraan titik 13 di guna pakai)



FORMULA D
Formula untuk ramalan nombor podium terbahagi kepada 2 bahagian.
Bahagian A.
Untuk meramal 2D podium (susunan dua nombor terakhir), dua nombor terakhir ini kebiasaannya akan dipaparkan di kod 3 ataupun kod 4.
a) 2D nombor terakhir melalui kod 4.
Contoh : tidak kira apa nombor yang dibeli, jika kod 4 ialah XX25 dan nombor 25 itu sentiasa keluar di kod 4 di kebanyakan kad pada masa itu. Peluang nombor ini keluar sebagai dua nombor terakhir untuk nombor podium ialah 90% (dengan syarat  nombor dibeli selepas jam 5pm pada hari cabutan)
Cara bacaan pula, Jika kod 3 -  XXXF  iaitu ‘F’ ditunjukkan, bacaan untuk kod 4 ialah secara terbalik iaitu menjadi XX52. Jika kod 3 - XXXB iaitu ‘B’ ditunjukkan, bacaan untuk kod 4 ialah secara lurus iaitu XX25. (hanya huruf ‘F’ atau ‘B’ sahaja di gunapakai)
Contoh 2 : jika nombor yang dibeli ialah 1234. Kod 4 – CF12 atau 1FC2 atau FC12 etc. iaitu nombor 12 bersamaan dengan nombor 12 yang dibeli maknanya dua nombor iaitu 12 adalah 2D podium. (tidak kira macam mana berpusing susunan pun hanya CF atau FC di gunapakai)
b) 2D nombor terakhir melalui kod 3.
Contoh : jika kod 3 - C05F, dua nombor terakhir dibaca 50 dan jika C05B, dua nombor terakhir dibaca 05. (tidak kira macam mana susunan pun hanya CF atau FC atau CB atau BC di gunapakai)

Bahagian B.

Untuk mengenalpasti 2D dan 3D Podium yang bakal naik (nombor perlu disusun semula) kebiasaannya akan dipaparkan di kod 2 ataupun kod 4.
a) 2D nombor podium melalui kod 2 atau kod 4.
Contoh : jika nombor yang dibeli 1234. Code 2 ataupun kod 4 – C12F (hanya huruf CF sahaja di gunapakai, tidak kira susunan huruf atau nombor kod tersebut berpusing macam mana sekalipun asalkan dua nombor iaitu 12 pada kod bersamaan dengan nombor yang dibeli maknanya 2D podium telah disahkan 100%)

b) 3D nombor podium melalui kod 2 atau kod 4.
Contoh 1 :
Jika nombor yang dibeli 1234. Kod 2 – 123E maknanya nombor 123 telah disahkan 3D untuk podium dan susunan lurusnya ialah 123X (‘X’ sama ada 0,1,2,3,4,5,6,7,8,9 dan hanya huruf ‘E’ sahaja di gunapakai).
Jika kod 2 - 32E1, 3D podium tetap 123 tetapi untuk susunan lurus tidak dapat dipastikan secara tetap. Mungkin kepala 1 atau kepala 3 kerana berdasarkan keputusan cabutan yang lepas, kod terbalik seperti ini kerap keluar berpusing pusing.

Contoh 2 :
Jika nombor yang dibeli 1234.  (lebih kurang sama dengan contoh 1 tetapi hanya huruf ‘B’ sahaja di gunapakai)
Kod 4 – B123 maknanya susunan yang lurus sama ada 123X atau X123 atau 1X23.
Jika kod 4 – 32B1 susunan lurus tidak dapat dipastikan tetapi 321 tetap disahkan 100% 3D nombor podium.





No comments:

Post a Comment

Labels

14.6.2014 draw 297/14 19 Mei 2013 23 Jun 2013 24.04.2013 25 Jun 2013 4 mei 2014 - draw 278/14 6 mei 2014 Adakah anda bersetuju dengan pernyataan tentang zakar ini? BERIKUT MERUPAKAN NOMBOR RAMALAN UNTUK MAGNUM 4D PADA 30 OGOS 2014 draw 143/13 draw 279/14 DRAW ID 098/13. DRAW ID 099/13: NOMBOR RAMALAN UNTUK MAGNUM 4D PADA 4 MEI 2013 DRAW ID 139/13. DRAW ID 141/13. DRAW ID 142/13 DRAW ID 142/13 / PREDICTION FOR MAGNUM 4D COUNTER ON 3 AUGUST 2013 ID CABUTAN 098/13 / PREDICTION FOR MAGNUM 4D COUNTER ON 1 MAY 2013 ID CABUTAN 099/13 / ID CABUTAN 139/13 / PREDICTION FOR MAGNUM 4D COUNTER ON 27 JULY 2013 ID CABUTAN 141/13 / PREDICTION FOR MAGNUM 4D COUNTER ON 31 JULY 2013 Keputusan dan perbandingan antara nombor ramalan dan result Magnum 4D pada 31 Julai 2013 Keputusan Magnum 4D Kerja part time/ sambilan : Peluang tambah pendapatan Magnum 4d result 1 May 2013 Draw 098/13 Magnum draw 094/13 nombor 4d 6.7.2014 308/14 Nombor 4d untuk hari ini : 21/04/2013 nombor magnum 4d draw 107/13 ; Ahad nombor magnum 4d untuk draw 101/13: 7 mei 2013 ( magnum 4d prediction number for draw 101/13 : 7 may 2013 Nombor ramalan 4d : 24.04.2013 Nombor ramalan dan keputusan Magnum 4D draw 119/13 pada 15 Jun 2013 Nombor ramalan Magnum 4D 4 Ogos 2013 draw 143/13 Nombor ramalan Magnum 4D 7 Ogos 2013 draw 144/13 nombor ramalan Magnum 4D dan result pada 4 Ogos 2013 Nombor ramalan magnum 4d draw 112/13 29 Mei 2013 Nombor ramalan Magnum 4D pada 1 Jun 2013 draw 113/13 nombor ramalan magnum 4d pada 14.6.2014 draw 297/14 Nombor ramalan Magnum 4D pada 2 Jun 2013 Draw 114/13 nombor ramalan magnum 4d pada 23 ogos 2014 draw 329/14 Nombor ramalan magnum 4d pada 26.05.2015 draw 467/15 - special draw Nombor Ramalan Magnum 4D pada 30 April 2014 draw 276/14 nombor ramalan magnum 4d pada 30 ogos 2014 draw 333/14 nombor ramalan magnum 4d pada 4 mei 2014 - draw 278/14 Nombor ramalan magnum 4d pada 5 julai 2014 hari sabtu draw 307/14 nombor ramalan magnum 4d pada 7 september 2014 draw 338/14 ( 7.9.2014/338/14) nombor ramalan magnum 4d pada 8 Februari 2014 (8/2/2014) draw 235/14 nombor ramalan magnum 4d pada hari ahad nombor ramalan magnum 4d pada hari ahad 6 julai 2014 draw 308/14 nombor ramalan magnum 4d pada hari rabu 25 september 2013 draw 168/13 nombor ramalan magnum 4d pada hari rabu 9 julai 2014 draw 309/14 nombor ramalan magnum 4d pada hari sabtu nombor ramalan magnum 4d pada hari sabtu 13.9.2014 draw 340/14 nombor ramalan magnum 4d pada hari sabtu 26 oktober 2013 draw 182/13 nombor ramalan magnum 4d pada hari selasa Nombor ramalan Magnum 4D untuk draw 118/13 pada hari Rabu 12 Jun 2013 Nombor ramalan Magnum 4D untuk draw 119/13 pada hari Sabtu 16 Jun 2013 Nombor ramalan Magnum 4D untuk draw 120/13 pada hari Ahad 16 Jun 2013 Nombor ramalan Magnum 4D untuk draw 121/13 pada hari Rabu 19 Jun 2013. Nombor ramalan Magnum 4D untuk draw 123/13 pada hari Ahad Nombor ramalan Magnum 4D untuk draw 124/13 pada hari Selasa (special draw) Nombor ramalan Magnum 4D untuk draw 231/14 pada hari Sabtu 1 Februari 2014 Nombor ramalan Magnum 4D untuk hari Sabtu 7 Ogos 2013 draw 149/13 Nombor ramalan Magnum 4D untuk hari Selasa 3 September 2013 draw 158/13 | SPECIAL DRAW Nombor ramalan MAGNUM 4D untuk special draw 111/13 28 Mei 2013 Nombor ramalan untuk hari Rabu nombor ramalan untuk MAGNUM 4D Nombor ramalan untuk magnum 4d draw 105/13: 15 Mei 2013 Nombor ramalan untuk magnum 4d draw 120/13 dan keputusan/result magnum 4d pada 16 Jun 2013 NOMBOR RAMALAN UNTUK MAGNUM 4D PADA 1 MEI 2013 NOMBOR RAMALAN UNTUK MAGNUM 4D PADA 27 JULAI 2013 NOMBOR RAMALAN UNTUK MAGNUM 4D PADA 3 OGOS 2013 NOMBOR RAMALAN UNTUK MAGNUM 4D PADA 31 JULAI 2013 nombor ramalan untuk magnun 4d pada 3 mei 2014-277/14 nombor untuk magnum 4d draw 095/13 : 27 April 2013 PREDICTION FOR MAGNUM 4D ON 4 MAY 2013 ramalan magnum 4d 9.7.14 309/14 Ramalan pada 12 Jun 2013 dan keputusan Magnum 4D Result 21.4.2013 Cash Sweep Result 21.4.2013 DaMaCai Result 21.4.2013 Magnum Result 21.4.2013 Toto special draw 28 Mei 2013 special draw pada 28 MEI 2013. TERKINI| TERBARU: nombor magnum 4d 7 mei 2013; 101/13 ; special draw Toto draw 3871/13

**Penafian**

Nombor ramalan hanyalah sebagai panduan dan dicadangkan untuk MAGNUM SAHAJA (atau kaunter lain sekiranya sesuai) . Segala pertaruhan adalah atas risiko anda sendiri.