Terdapat beberapa bahagian tertentu yang perlu kita tahu
pada kad yang dibeli. Kad tersebut terbahagi kepada beberapa bahagian utama
iaitu nombor siri cabutan, nombor taruhan, kod bar dan kod nombor siri.
Untuk membaca ramalan, bahagian yang paling penting ialah
bahagian Kod Siri Nombor.
Nombor Siri Cabutan (contohnya 975/11)
Nombor Taruhan (nombor yang dibeli, contohnya 1234)
Kod Bar (terletak di bahagian paling kiri kad dan kod
berbintik bintik ini dikenali sebagai Kod Binary)
Kod Siri Nombor (contohnya 18F4 2345 CF12 B978 yang juga
dikenali sebagai Kod Hexadecimal)
Kod nombor siri ini pula terbahagi kepada 4 bahagian iaitu
Kod 1, Kod 2, Kod 3 dan Kod 4. Contohnya :
18F4 (kod 1) 2345 (kod 2) FF12 (kod 3) 97F8 (kod 4)
FORMULA A
Menggunakan Kod 1 untuk ramalan. Ada 2 cara iaitu :
Cara Pertama.
Untuk mencari nombor ramalan, beli ‘lucky pick’ atau nombor
pilihan sekurang kurangnya 10 kad. Hanya nombor pada Kod 1 dikumpulkan. Perlu
diingat, Kod 1 yang mempunyai huruf C, D, E dan F sahaja yang perlu diambil
kira (contohnya nombor pada Kod 1 ialah 18F4, menunjukkan 3 nombor sudah masuk
iaitu 184). Untuk mendapat susunan nombor ke-4 pula, lihat perbezaan nombor
yang dikumpulkan tadi. Sebagai contoh :-
Kad Pertama - 18F4
Kad Kedua - 1DD4
Kad Ketiga - 408F
Kad Keempat - 1FF3
Kad Kelima - 40D3
Kad Keenam - 1F83
Kad Ketujuh - 0F81
Kad Kelapan - 1F84
Kad Kesembilan - 081C
Kad Kesepuluh - 1D83
Daripada nombor di atas,
nombor 1, 8, 4, 3, 0 ditunjukkan (5 nombor). Bagaimana hendak memilih
nombor? Awal tadi 3 nombor sudah ditunjukkan pada Kad Pertama, Kedua, Keempat,
Keenam, Kelapan dan Kesepuluh. Setelah dipastikan, nombor 3 sesuai menjadi
susunan nombor yang ke-4. Nombor penuh ialah 1843. Nombor 0 pada kebiasaannya
hanya untuk mengelirukan dan kebarangkalian untuk dimasukkan ke susunan nombor
ke-4 ialah 20% berbanding dengan nombor 3.
Untuk menentukan nombor kepala dan ekor, pada kebiasaannya nombor susunan pertama pada
Kod 1 menjadi susunan nombor ekor
manakala nombor susunan keempat menjadi susunan nombor kepala. Dari
nombor yang diperolehi tadi, nombor yang dijangka akan keluar ialah 4831, 4381,
3841, 3481.
Cara Kedua
Jika anda menjumpai kod 1 yang mempunya huruf E
kebarangkalian nombor selepas huruf E, 80%
pasti akan naik.
Contoh kod 1 : 3E51
nombor 51 pasti ada untuk nombor yang akan naik.
corak susunan nombor seperti ini kemungkinan besar adalah
X51X
Bagaimana dengan nombor 3E iaitu nombor 3?
Jika ada huruf E nombor sebelumnya iaitu nombor 3 belum
pasti akan keluar bersama sama dengan nombor 51 KECUALI jika anda terjumpa kad yang digantung atau
yang dibeli pada masa itu bertukar huruf tanpa menghilangkan nombor yang asal.
Contoh 3E51,terjumpa pulak kad lain kod 1 - 3C51,terjumpa
lagi kad yang lain kod 1 - 3A51, jika terjumpa kod 1 tidak berubah seperti ini,
3 batang nombor 351 untuk peratus naik atas adalah tinggi (peringatan - kad
mestilah dua hari atau sehari sebelum hari cabutan).
Bagaimana hendak susun nombor ini?
Contoh kod 1 : 3E51 atau 3A51 atau 3C51
3 (adalah nombor yang keempat atau yang terakhir) contoh:
XXX3
5 (adalah nombor yang kedua) contoh X5XX
1 (adalah nombor yang ketiga) contoh XX1X
susunan nombor yang lurus ialah X513.
Jadi Mana Kepala nya atau Nombor Yang keempat yang menjadi
kepala?
Perhatikan pada kad yang digantung atau yang dibeli pada
hari sebelum draw, jika ada kad yang kod 1 hampir serupa dengan 3E51,
mungkin kad itu seperti ini,3A05 atau 1C05, jadi 0 itulah
kepalanya, nombor akan menjadi 0513, atau jika inginkan kepastian, boleh susun
satu lagi nombor menggunakan 1C05,
menjadi 3051, cara ini telah jimat modal dari membuat
pusingan RM24.
Jika gagal jumpa nombor yang keempat?
Kebiasaannya nombor yang keempat akan dipaparkan pada kod 1
ataupun kod 2 pada keesokan harinya, jika esoknya terjumpa pada kod 1 - 3E05
atau di kod 2 - 053E atau 350E ATAU pada hari cabutan, dimana salah satu nombor
telah ‘dihilangkan’
Contoh : 7E05 (nombor 3 dan 1 telah dihilangkan untuk
mengelirukan)
Maknanya hanya nombor 05 iaitu nombor 0 (nombor yang tidak
ditunjukkan pada hari pertama dan kedua)
Cara Ketiga.
Dibawah ini ada beberapa contoh kad yang menunjukkan
kebarangkalian nombor berganda yang akan keluar pada hari cabutan ialah 90%.
Sebagai contoh Kod 1 menunjukkan :
5EE5 - huruf berganda EE
5CC5 - huruf berganda CC
7EE5 - sama ada 77 atau 55 (berdasarkan kekerapan nombor
yang paling banyak ditunjukkan)
5CE5 - kepala dan ekor ialah nombor 5
7EC5 - kepala nombor 5 dan ekor nombor 7.
Berdasarkan contoh 5 kad diatas, Kod 1 menunjukkan 2 nombor
sahaja yang akan masuk iaitu 5 dan 7. Jelas sekali kekerapan nombor 5
ditunjukkan dan nombor 5 pastinya nombor berganda. 3D ialah 557.
Kedudukan susunan nombor yang boleh dibeli ialah :
5 5 X 7
Nombor-nombor yang lain sebagai nombor ‘X’ seperti berikut:-
0 1 2 3 4 6 8 9
Kenapa nombor 5 dan nombor 7 tidak diletakkan? Kad hanya
meminta satu nombor berganda sahaja iaitu nombor 5 dan yang pastinya nombor 7
mustahil untuk menjadi nombor berganda.
FORMULA B
Meramal Kod 2 sama dengan cara ramalan Kod 1 tapi cara ini
kurang berkesan kerana kebarangkalian untuk hampir tepat ialah 50% kerana di
sesetengah kaunter atau kawasan selalunya Kod 2 ini banyak menggunakan abjad
dan bukannya nombor. Ada 3 cara iaitu :
Cara Pertama.
Meramal Kod 2 untuk dapatkan 3D. Seperti biasa beli sekurang
kurangnya 10 kad ‘lucky pick’. Dari 10 kad tadi, cari kekerapan nombor yang
paling banyak ditunjukkan dan pastikan 3 nombor terakhir sahaja diambil pada
Kod 2. Sebagai contoh, sekiranya Kod 2 menunjukkan :
Contoh 1 : kod 2 ialah D471
Contoh 2 : kod 2 ialah 6671
Berdasarkan 2 contoh
diatas, 3 nombor terakhir dari Kod 2 ialah 471, 671 ditunjukkan. Bagaimana
hendak mencari kepala nombor? Nombor 4 atau 6 ialah kepala dan nombor 1 ialah ekor.
Susunan tepat untuk kedudukan nombor yang ke-2 dan ke-3 tidak dapat dipastikan
kerana nombor-nombor tersebut sentiasa keluar berpusing. Cara beli nombor
tersebut ialah 47x1, 4x71, 67x1, 6x71.
Di mana nombor x? Selalunya memang tidak ditunjukkan pada Kod
2.
Untuk formula ini, modal yang banyak diperlukan dan hanya
sesuai untuk mereka yang gemar bermain banyak nombor.
Cara Kedua.
Cara ini lebih kurang sama dengan cara pertama tetapi hanya
mengambil dua nombor terakhir pada Kod 2 dan dua nombor pertama pada Kod 4.
Sebagai contoh :
18F4 2345 CF12 97F8
Ditunjukkan dua nombor terakhir di Kod 2 ialah 45 dan dua
nombor pertama di Kod 4 ialah 97. Nombor penuh ialah 4597. Bagaimana hendak
tentukan kepala? Susunan nombor terakhir di Kod 2 iaitu 5 dan susunan nombor
pertama di Kod 4 iaitu 9 maknanya kepala sama ada 5 ataupun 9. Untuk susunan
yang tepat agak sukar dipastikan kerana Kod tersebut kerap ditunjukkan
berpusing pusing. Cara beli ialah :
5497, 5947, 5479, 5749, 5794, 5974
9745, 9475, 9754, 9574, 9547, 9457.
Cara Ketiga.
Sebagai contoh, Kod 2 - CDAB iaitu menunjukkan huruf huruf
sahaja tiada number diletakkan. Semua huruf boleh digunapakai dengan syarat
tiada langsung nombor nombor lain bersebelahan. Kebarangkalian cara ini
kemungkinan besar 3D ataupun 4D telah disahkan tetapi perlu disusun semula.
FORMULA C
Cara formula ini sesuai untuk mereka yang mahir membaca kod
binary dah kod hexadecimal. Terdapat
penerangan di bahagian A dan B dipaparkan untuk rujukan.
BAHAGIAN A
Berdasarkan kod hexademical, terdapat 6 cara untuk pastikan
nombor yang dibeli itu ‘masuk’, ‘berpusing’ ataupun ‘mati’. Nombor yang
ditunjukkan di antara kod seperti yang tertera dibawah adalah merupakan
nombor/huruf contoh untuk rujukan.
Cara Pertama (masuk)
X XXXA 2223 AXXX XXXX X
Nombor 2 ditunjukkan tiga kali di kod 2 pada kad pertama. Di
kod 1 dgn kod 3 ditunjukkan A bertemu A. Jika beli kad kedua (beli nombor yang
sama) menunjukkan nombor dan huruf yang sama berulang di kod tersebut, maknanya
susunan nombor 4 angka yang dibeli itu adalah 100% lurus ataupun berpusing.
(nombor 2 dgn huruf A seperti yang tertera adalah sebagai contoh, nombor nombor
lain mahupun huruf-huruf yang tertera pada kod pun boleh di guna pakai)
Cara Kedua (masuk)
X XXXX XXXX XXXX XXXX
B,
‘B’ ditunjukkan pada kod binary (skala binary ialah 1011) .
Jika beli kad kedua (beli nombor yang sama) menunjukkan huruf yang sama,
maknanya number yang dibeli mempunyai 3D yang tetap. (hanya huruf B sahaja di
guna pakai)
Cara Ketiga (berpusing)
X 1485 5586 XXXX XXXX X
Nombor 5 ditunjukkan tiga kali antara kod 1 dengan kod 2.
Jika beli kad kedua (beli nombor yang sama) menunjukkan nombor yang sama
berulang maknanya nombor yang dibeli
kemungkinan nombor penuh atau 3D tetapi susunan belum lurus atau
berpusing dan perlu disusun semula. (nombor 5 seperti yang tertera adalah
sebagai contoh, nombor nombor lain yang tertera pada kod pun boleh di guna
pakai)
Cara Keempat (berpusing)
8 3E84 3A30 014E 5C30 E
Pada kad, bacaan 6 (skala binary ialah 0110) ditunjukkan
pada kod binary tetapi bacaan ‘o’ ditunjukkan pada kod hexadecimal (0
ditunjukkan pada kod 3) . Jika beli kad kedua (beli nombor yang sama)
menunjukkan nombor yang sama berulang iaitu ‘0’ pada kod hexadecimal dah bacaan
6 (skala binary) pada kod binary maknanya nombor yang dibeli kemungkinan nombor penuh atau hanya 3D tetapi
susunan belum lurus atau berpusing dan perlu disusun semula. (hanya nombor 0
sahaja di guna pakai)
Cara Kelima (mati)
X 148A 2528 3D8C XXXX X
Satu nombor iaitu 8 ditunjukkan tiga kali di antara kod yang
seterusnya (berdasarkan satu kad sahaja). Maknanya nombor yang dibeli tidak
akan naik. (nombor 8 seperti yang tertera adalah sebagai contoh, nombor nombor
lain yang tertera pada kod pun boleh di guna pakai)
Cara Keenam (mati)
X 1485 8585 3D8C XXXX X
Dua nombor yang sama iaitu 85 ditunjukkan tiga kali di
antara kod yang seterusnya (berdasarkan satu kad sahaja). Maknanya nombor yang
dibeli tidak akan naik. (nombor 85 seperti yang tertera adalah sebagai contoh,
nombor nombor lain yang tertera pada kod pun boleh di guna pakai)
BAHAGIAN B
Cara ini berdasarkan kiraan titik pada kod binary. Kod
binary mempunyai kiraan titik dari kiri ke kanan (melintang - 4 titik) dan
kiraan titik dari atas ke bawah (menegak - 22 titik). Untuk menggunakan cara
ini, kiraan bermula dari atas (titik menegak - barisan 5) ke bawah. (kiraan
menegak). Titik menegak barisan pertama hingga keempat tidak termasuk dalam
kiraan kerana titik titik tersebut adalah titik titik ‘hardisk’ untuk rujukan
identiti kesahihan kad tersebut. Perlu diingat, kemungkinan kiraan cara ini
sebenarnya bukan kiraan 4D lurus 100%. Oleh itu, 4D tersebut perlu disusun
semula.
Kiraan Titik (mati)
1. Nombor di beli menunjukkan jumlah kiraan titik yang berulang tiga kali atau empat kali untuk
setiap kiraan menegak. Contohnya :
10.11.10.10 atau 10.10.10.10.
2. Kiraan titik menegak
dengan jumlah kiraan 2 dengan 13.
3. Kiraan titik menegak dengan jumlah kiraan titik melebihi
dari 15.
Kiraan Titik (masuk)
Jumlah kiraan titik menegak yang berlainan ditunjukkan untuk
keempat empat barisan menegak. Contohnya : 10.12.13.8
Kiraan titik dengan jumlah kiraan sama (dua kali) pada mana
mana bahagian barisan menegak. Contohnya : 10.12.9.12
Kiraan titik dengan jumlah kiraan 13 sahaja pada mana mana
bahagian barisan menegak. Contohnya : 10.12.13.8 Dengan syarat jika beli kad
kedua (nombor yang sama) ditunjukkan jumlah kiraan titik juga 13. (hanya jumlah
kiraan titik 13 di guna pakai)
FORMULA D
Formula untuk ramalan nombor podium terbahagi kepada 2
bahagian.
Bahagian A.
Untuk meramal 2D podium (susunan dua nombor terakhir), dua
nombor terakhir ini kebiasaannya akan dipaparkan di kod 3 ataupun kod 4.
a) 2D nombor terakhir melalui kod 4.
Contoh : tidak kira apa nombor yang dibeli, jika kod 4 ialah
XX25 dan nombor 25 itu sentiasa keluar di kod 4 di kebanyakan kad pada masa
itu. Peluang nombor ini keluar sebagai dua nombor terakhir untuk nombor podium
ialah 90% (dengan syarat nombor dibeli
selepas jam 5pm pada hari cabutan)
Cara bacaan pula, Jika kod 3 - XXXF
iaitu ‘F’ ditunjukkan, bacaan untuk kod 4 ialah secara terbalik iaitu
menjadi XX52. Jika kod 3 - XXXB iaitu ‘B’ ditunjukkan, bacaan untuk kod 4 ialah
secara lurus iaitu XX25. (hanya huruf ‘F’ atau ‘B’ sahaja di gunapakai)
Contoh 2 : jika nombor yang dibeli ialah 1234. Kod 4 – CF12
atau 1FC2 atau FC12 etc. iaitu nombor 12 bersamaan dengan nombor 12 yang dibeli
maknanya dua nombor iaitu 12 adalah 2D podium. (tidak kira macam mana berpusing
susunan pun hanya CF atau FC di gunapakai)
b) 2D nombor terakhir melalui kod 3.
Contoh : jika kod 3 - C05F, dua nombor terakhir dibaca 50
dan jika C05B, dua nombor terakhir dibaca 05. (tidak kira macam mana susunan
pun hanya CF atau FC atau CB atau BC di gunapakai)
Bahagian B.
Untuk mengenalpasti 2D dan 3D Podium yang bakal naik (nombor
perlu disusun semula) kebiasaannya akan dipaparkan di kod 2 ataupun kod 4.
a) 2D nombor podium melalui kod 2 atau kod 4.
Contoh : jika nombor yang dibeli 1234. Code 2 ataupun kod 4
– C12F (hanya huruf CF sahaja di gunapakai, tidak kira susunan huruf atau
nombor kod tersebut berpusing macam mana sekalipun asalkan dua nombor iaitu 12
pada kod bersamaan dengan nombor yang dibeli maknanya 2D podium telah disahkan
100%)
b) 3D nombor podium melalui kod 2 atau kod 4.
Contoh 1 :
Jika nombor yang dibeli 1234. Kod 2 – 123E maknanya nombor
123 telah disahkan 3D untuk podium dan susunan lurusnya ialah 123X (‘X’ sama
ada 0,1,2,3,4,5,6,7,8,9 dan hanya huruf ‘E’ sahaja di gunapakai).
Jika kod 2 - 32E1, 3D podium tetap 123 tetapi untuk susunan
lurus tidak dapat dipastikan secara tetap. Mungkin kepala 1 atau kepala 3
kerana berdasarkan keputusan cabutan yang lepas, kod terbalik seperti ini kerap
keluar berpusing pusing.
Contoh 2 :
Jika nombor yang dibeli 1234. (lebih kurang sama dengan contoh 1 tetapi
hanya huruf ‘B’ sahaja di gunapakai)
Kod 4 – B123 maknanya susunan yang lurus sama ada 123X atau
X123 atau 1X23.
Jika kod 4 – 32B1 susunan lurus tidak dapat dipastikan
tetapi 321 tetap disahkan 100% 3D nombor podium.
No comments:
Post a Comment